THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, November 30, 2011

Andai Ada Jodoh...

‘Ding! Dong!’ Erna berlari ke arah pintu lalu membukanya. Kelihatan sebuah tubuh kecil yang basah kuyup berdiri di hadapan pintunya.

“Kenapa dengan awak?! Mari masuk ke dalam. Nanti awak sakit.” Pelawa Erna kepada tubuh kecil itu.

“Apa yang terjadi dengan awak, Gina? Apa yang terjadi?” “cuba awak ceritakan dengan saya.” Desak Erna. Desakan Erna untuk membuat Gina membuka mulutnya gagal sama sekali.

“takpe la. Malam ni awak tidur di sini.” Kata Erna lalu menyerahkan tuala kepada Gina.
 Erna kian kehairanan melihat keadaan Gina seperti dalam keadaan trauma. Erna nekad untuk bertanya kepada Gina keesokkan harinya tentang apa yang telah terjadi kepada diri Gina.

Gina duduk termenung disisi jendela seperti ada sesuatu yang sedang menyelubungi dirinya. Gina cuba untuk melelapkan matanya tetapi kebingungan telah menguasai dirinya sehingga seketika matanya terlelap dengan sendirinya.

****
“selamat pagi, Gina.” Namun Erna hanya mendapat senyuman tipis dari Gina. Gina mencapai gelas berisi susu. Erna cuba untuk mencungkil segala rahsia yang tersirat di hati Gina.

“Gina, kalau awak ada masalah, awak bagitau la saya. Mungkin saya boleh bantu.”
Gina hanya menggelengkan kepala cuba untuk menyembunyikan segala kerunsingan di hatinya.

“Gina, saya dah kenal awak lama. Sejak kita sekolah rendah lagi. Saya tahu awak ada sesuatu di hati keras awak tu.”

Untuk seketika, Gina menangis dan Erna hanya mampu melihat.
“takpe la, saya nak pergi keja. Hari ni ada meeting. Terima kasih Erna sebab benarkan saya bermalam di sini.”

“sama-sama. Takpe la kalau awak tak nak bagitau. Tapi tak payah la awak pegi keja hari ni.”

“takpe Erna. Saya tak apa-apa.” Gina terus meninggalkan Erna dengan penuh tanda tanya.

****

0 comments: